Metarmorfose.jpg

Metamorfose

by Frida Fredrikke Waaler Wærvågen

NORSKE CELLOTONER

Musikken på denne CD-en hører til kjerneverkene i det norske cellorepertoaret, og spenner over en tidsperiode på 100 år. I sentrum står Griegs cellosonate fra 1883, som fremdeles er det mest kjente internasjonalt, men i kjølvannet er det kommet flere vakre tilskudd.

I Monrad Johansens «Suite», Sparre Olsens «Metamorfose» og Sommerfeldts «Mini-suite» kan vi i vekslende grad skimte Griegs stilinnflytelse. Mens Nordheims «Clamavi», som med sitt sterke uttrykk allerede er på stadig flere cellisters repertoar, også internasjonalt, har et helt annet tonespråk.

ANMELDELSER

«Frida Fredrikke Waaler Wærvågen er en svært begavet cellist, med rik, full tone og utmerket intonasjon. I hennes hender blir Clamavi(det midterste verket på platen) en særdeles ladet reise fra dypet inn i lyset.»
Guy Rickards – klassiskmusikk.com, 01.06.18 http://klassiskmusikk.com/review/metamorfose/

Norsk og naturlig
«Frida Fredrikke Waaler Wærvågens celloplate med autentisk norsk musikk for instrumentet, er en varm, kraftfull og inderlig utgave av cellotonen [...] det koster ikke mye å anbefale FFWWs sprø, dype og svulmende tone (hør: Clamavi) [...]»
Olav Egil Aune – Vårt Land, 15.06.18 anmeldelse_LWC1150_Vart_Land.pdf

«...i de rette hender»
«[...] en opplevelse - både i det musikalske tidsspenn, samt i musikalitet og virtuositet. [...] Ett ord er nok vedrørende denne platen: Bravo!»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 14.07.18
http://klassiskcd.blogspot.com/2018/07/i-de-rette-hender.html

"An enterprising choice of music, well-played and recorded by all involved." William Kreindler, Musicweb-Inernational, December 2018 http://musicweb-international.com/classrev/2018/Dec/Metamorfose_LWC1150.htm

"Suddenly we're in familiar land with one Edvard Grieg (1843-1907) whose 28-minute sonata turns out to have been well worth waiting for. Our performers take it on with such sensitive attention to every emotional implication that I felt as if I had never encountered this marvelous piece before, though I play it myself and have always loved it. I was weeping when it was over. This is the most moving rendition of it that I have heard, and that is saying a lot. These fine players work together with remarkable sensitivity and passion, and their Grieg puts this program high on my list of favorites for the year." D Moore, American Record Guide, December 2018

    This playlist is empty.